14.7.09

De containeroverslag in de haven van Zeebrugge groeit

In de eerste helft van het jaar is de globale maritieme overslag in de Zeebrugse haven met 3,8 procent gedaald naar 20,5 miljoen ton. Onze kusthaven kreeg een uppercut in het ro/ro-verkeer, maar kon de schade beperken door een toename van het containerverkeer en de gestegen aanvoer van vloeibaar aardgas. In tegenstelling tot Rotterdam en Antwerpen heeft Zeebrugge de voorbije negen maanden geen grote containerdiensten verloren. CMA CGM staakte weliswaar zijn FAL4 Service die in samenwerking met China Shipping tussen Noord-Europa en het Verre Oosten werd verzekerd, maar daarvoor kwam een dubbele aanloop van de FAL3 en een capaciteitsverhoging van de FAL1 in de plaats. Volgens het Zeebrugse havenbestuur was er vooral in mei en juni een forse groei van de containeroverslag. Dat had onder meer te maken met de komst van een pakket transshipmentlading uit het Verre Oosten voor West-Afrika. Containers uit China worden met de South China Express (SCX) van de New World Alliance naar Zeebrugge gebracht voor overslag op de in mei begonnen ARN Service van MOL naar Abidjan en Lagos. Als grootste autohaven ter wereld voelt Zeebrugge uiteraard de crisis in de automobielsector goed aan. Er werden in de eerste jaarhelft slechts 601.280 nieuwe wagens geladen of gelost, bijna de helft minder dan vorig jaar (- 47,1 procent). Ook het ferryverkeer naar Engeland kreeg zware klappen. Dat verklaart waarom het ro/ro-verkeer met een derde daalde naar 4,2 miljoen ton. Het hervatten van ondermeer de veerdienst naar Schotland moet daar in de tweede jaarhelft een kentering in brengen.