10.3.10

Enkel goede voorlichting kan problemen met identiteitsbewijzen voorkomen volgens reissector

In een reactie op de problematiek van de identiteitsbewijzen bij de dienst burgerzaken in Knokke-Heist wordt door de betrokken sector alvast begrip betoond. De reisorganisatoren en reisbureaus wijzen er echter op, dat ze door de Europese en Nationale wetgeving met een loodzware informatieplicht opgezadeld worden. Wie daar een fout tegen maakt kijkt tegen torenhoge kosten aan. Daarbij komt nog dat ieder land zowat z’n eigen regels heeft. Een groot deel van de problemen worden ook veroorzaakt door het feit dat de reizigers vaak het verschil in terminologie niet kennen tussen een identiteitskaart (wat we onze “pas” noemen) en een effectieve internationale reispas (het rode boekje). “We spreken dan ook nog niet over het feit dat veel reizigers denken dat een visum hun paspoort is of omgekeerd. En het misverstand komt meestal maar een paar dagen voor het vertrek of op de luchthaven aan het licht. De Kids-ID is tegenwoordig het nieuwe zorgenkind. De meeste ouders denken dat ze nog steeds op pad kunnen met de tijdelijke witte papieren identiteitskaart met foto. Maar zelfs binnen sommige Schengenlanden wordt dit niet meer aanvaard en eist men een nieuwe Kids-ID of een geldig paspoort”, aldus de reisagenten. De reissector stelt ook voor dat het gemeentebestuur een foldertje laat drukken waar de verschillende types van identiteitsbewijzen staan, met telkens een illustratie, aanvraagformaliteit en bij benadering de voorziene wachttijd.