8.3.12

Kustbrede marketingcampagne voor weekendshoppen

Tijdens de meest recente vergadering van het Kustburgemeestersoverleg in Bredene werd onder meer de noodzaak aangekaart van een “kustbrede marketingcampagne, met het accent op weekendshoppen”. Dat heeft Burgemeester Patrick De Klerck van Blankenberge donderdag meegedeeld. Uit de studie “Retail in Beweging” van het WES blijkt namelijk dat de grootste winkelconcentraties zich niet situeren in de vier centrumsteden in onze provincie, maar wel in de Kustgemeenten. De verhouding van het totaal aantal detailhandelszaken per 1.000 inwoners is met 24,6 het grootst in Knokke-Heist. Daarna volgen De Panne (21,3), Nieuwpoort (20,8), Blankenberge (18,1) en Middelkerke (15,4). Brugge staat bijvoorbeeld maar op de 14de plaats met 12,4 winkels per 1.000 inwoners. De score voor het geheel van West-Vlaanderen is 12,7 winkels per 1.000 inwoners. Tezamen met de middenstandsorganisaties pleiten de kustburgemeesters voor een brede marketingcampagne om het uitgebreide kustwinkelaanbod te promoten. Een dergelijke grootschalige promotiecampagne kan ondersteund worden door de kustgemeenten zelf, de provincie en andere cofinancieringsmiddelen. Ook Unizo kaartte in het recente actieplan voor de Kust een dergelijke campagne aan. “We wachten nu op een concreet voorstel van Unizo om dit in de praktijk te brengen ”, aldus de Blankenbergse burgemeester.