1.5.12

Diaz Rodriguez en Veerle Dejaeghere winnen de Knokke 10K


In totaal werkten zich zo’n 4.200 lopers op de Dag van de Arbeid in het zweet in een zonovergoten Knokke-Heist. Het was ideaal weer voor de deelnemers aan de Knokke 10K, Knokke Jogging, Knack Weekend Ladies Run en de Chiquita Kids Run. Na afloop hadden de lopers het onder meer over "een perfecte organisatie".  

Het was uiteindelijk Alexander Diaz Rodriguez die de Knokke 10K won. Hij is meteen de nieuwe leider van de Partena Run Classics. De Knokke 10K was een week na opener DVV Antwerp 10 Miles de tweede manche van de Partena Run Classics en de derde loop van de DVV Running Tour. Winnaar in Antwerpen Nick Van Peborgh ontbrak in Knokke-Heist en dat opende perspectieven voor de nummers twee en drie in het klassement, Alexander Diaz Rodriguez en Stefan Van den Broek. De twee gingen er meteen na het startschot vandoor samen met Ghirma Woldu, Tom Vanslambrouck en Dennis Laerte. Op de zeedijk waren Vanslambrouck en Laerte er al aan voor de moeite en bij de heuvelachtige passage door het Koningsbos moest ook Van den Broek lossen. Diaz Rodriguez liet vervolgens ook Woldu, die het meeste kopwerk voor zijn rekening had genomen, achter en leek zegezeker. Dat was echter buiten Van den Broek gerekend. De Antwerpenaar kwam in de laatste kilometers nog sterk opzetten, maar kon toch niet verhinderen dat Alexander Diaz Rodriguez zegevierde in 30:26 en meteen ook de leidersplaats in het Partena Run Classics-klassement overneemt. Van den Broek finishte dus tweede op zeven seconden en Woldu pakte de derde podiumplaats met 35 seconden achterstand. Dennis Laerte en Aleksandar Stekic vervolledigden de top vijf. "Ik was verrast dat Stefan moest lossen bij die moeilijke passage in het bos en toen ook het tempo van Ghirma begon te stokken, wist ik dat ik mijn kans moest gaan", doet Diaz Rodriguez zijn verhaal van de wedstrijd. "Ik dacht dat ik een redelijk veilige marge had, maar toen ik achterom keek, zag ik Stefan dichter en dichter komen. Ongelooflijk wat hij hier nog uit zijn benen schudt in de tweede wedstrijdhelft. Het was nipt, maar de zege is binnen. Én de leidersplaats in het Partena Run Classic-klassement, want daar heb ik toch een doel van gemaakt. Volgende week hoop ik in Dwars door Brugge voor eigen volk ook te kunnen winnen."

Dejaeghere van start tot finish bij de dames

De deelnemerslijst bij de vrouwen kreeg last-minute nog een serieuze boost met de aanmelding van Veerle Dejaeghere. De West-Vlaamse domineerde de wedstrijd van begin tot einde en finishte solo in 33:43. Sigrid Vanden Bempt werd tweede op goed anderhalve minuut en is de nieuwe leidster in het Partena Run Classics-klassement. Kim Geypen vervolledigde nog een minuut later het podium en springt naar de tweede plaats in het regelmatigheidscriterium.  "Normaal gezien zou ik mij dit seizoen focussen op de steeple, maar nadat ik afgelopen weekend in het Zwitserse Luzern 20 seconden trager liep dan vorig jaar, begon ik toch te twijfelen. Ik heb dan toch maar last-minute besloten om mee te doen in Knokke-Heist", verklaarde winnares Dejaeghere haar aanwezigheid. "Ik was wel wat zenuwachtig want Sigrid is de laatste tijd sterk aan het lopen, maar na een paar kilometer hoorde ik dat ik solo als eerste vrouw liep. Ik heb niet meer omgekeken en ben vol doorgegaan. Nu ik hier gewonnen heb, zou het goed kunnen dat ik me toch op het Partena-klassement ga toeleggen en dat ik bijgevolg over anderhalve week start in Brugge.”

4.200 lopers in de zon

In totaal verwelkomde de badstad 4.200 lopers. Naast de Knokke 10K konden zij ook deelnemen aan twee andere loopwedstrijden. Op de Jogging 6,5 km zegevierde Simon Mestdagh net als vorig jaar. Bij de vrouwen ging de zege naar Annick Van de Voorde. De dames konden zich ook onderling meten op de Knack Weekend Ladies Run 4 km, die voor het tweede jaar op rij gewonnen werd door Katrien De Vos. Ook de jongste lopertjes konden zich uitleven op de Chiquita Kids Run.

De volledige uitslagen verschijnen HIER.

Podia Knokke 10K


Mannen
1. Alexander Diaz Rodriguez - 30:26
2. Stefan Van de Broek - 30:33
3. Ghirma Woldu - 31:01

Vrouwen
1. Veerle Dejaeghere - 33:43
2. Sigrid Vanden Bempt - 35:33
3. Kim Geypen - 36:25

Podia Knokke Jogging 6,5 km

Mannen
1. Simon Mestdagh - 21:34
2. David Hellings - 21:49
3. Tom Maes - 22:19

Vrouwen
1. Annick Van de Voorde - 30:10
2. Hilde Van Zeir - 30:50
3. Marie-Astrid Lagache - 30:58

Podium Knack Weekend Ladies Run 4 km
1. Katrien De Vos - 13:56
2. Amber Rombaut - 14:28
3. Britt Heirman - 14:58