24.7.13

Polybotes ingezet voor hinterlandlogistiek Zeebrugge

Waterways 2, het estuaire schip voor nieuwe wagens, werd door de Maatschappij van de Brugse Zeehaven (MBZ nv) aangekocht en omgebouwd specifiek voor het transporteren van high and heavy-ladingen. Het schip werd omgedoopt tot Polybotes, verwijzend naar de gigant uit de Griekse mythologie. De Polybotes is multi-inzetbaar voor nieuwe wagens, containers en high and heavy-ladingen.

De Polybotes is eigendom van MBZ, die het schip overnam van Cobelfret. Portconnect, de dochteronderneming van MBZ treedt op als exploitant. Het schip zal dienen ter ondersteuning van de hinterlandlogistiek van de haven van Zeebrugge, specifiek voor rollend materieel en high and heavy-ladingen.

Er werden twee car decks van de Waterways weggehaald om beter oversized cargo’s te kunnen laden. Op het top deck komt er ook ruimte voor containerladingen. Port of Zeebrugge mikt met het nieuwe schip enerzijds op het beter linken van de terminals in de voor- en achterhaven en anderzijds op een betere verbinding naar het achterland, zijnde Antwerpen tot de Rijn.  Het schip Polybotes heeft een afmeting van 110 op 12,5 meter. Het laadvermogen bedraagt 2.200 ton. Er kunnen 160 wagens en 144 TEU, ofwel 240 wagens alleen geladen worden. Het schip beschikt ook over een dek van 80 op 11 meter om high and heavy te laden. PortConnect heeft al de estuaire schepen Tripoli en Deseo en het binnenschip Were Di in charter. De Polybotes zal vanaf maandag 29 juli in gebruik genomen worden.


“Onze haven behandelt jaarlijks meer dan 12 miljoen ton roro-goederen. De high and heavy-ladingen zoals machines en landbouwtuigen hebben bijzondere afmetingen en bestaan uit niet-deelbare stukken. Dit uitzonderlijk transport hoeft vanaf nu niet meer over de weg te gebeuren.  Nu wij met Polybotes over een aangepast schip beschikken, zijn wij nog beter uitgerust om op deze markt in te spelen.” aldus Joachim Coens, CEO Port of Zeebrugge.