23.9.13

Nieuw educatief project deKunstAcademie

De muzikale nieuwjaarsbrief is de naam van een nieuw educatief project van deKunstAcademie in samenwerking met het basisonderwijs in Knokke-Heist. Elke richting van deKunstAcademie draagt zijn steentje bij: beeld, muziek en woord. Beeldende kunsten zorgt voor de lay-out en enkele kunstwerken op de nieuwjaarsbrief. Muziek componeert een eigen lied. Woord tot slot schrijft de tekst voor het nieuwjaarslied. Per graad wordt een muzikale nieuwsbrief opgesteld. Daarnaast komt er ook een educatief pakket waarmee de leerkrachten uit het basisonderwijs aan de slag kunnen. Alle werken zijn hier ook in opgenomen.
Verbroedering en netoverschrijdend partnerschap
Initiatiefneemster Els Mussels licht toe: “Het project werd vorig jaar al even kort getest en kon toen al rekenen op groeiend enthousiasme binnen deKunstAcademie. De bedoeling van de muzikale nieuwjaarsbrief is om communicatie op gang te brengen tussen het reguliere onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs. Beiden hebben namelijk dezelfde doelgroep voor ogen. Het project maakt verbroedering en netoverschrijdend partnerschap mogelijk, wat de leerlingen alleen maar ten goede kan komen.”
Kleine kunstambassadeurs
“De kinderen in de klassen van deKunstAcademie zitten eigenlijk in een deelverzameling. Overdag zitten diezelfde kinderen namelijk in een klasje van de lagere school. Binnen de lessen van deKunstAcademie zorgt deze werking voor verdieping. De teksten worden liedjes en de liedteksten en –sfeer zorgen voor inspiratie voor de uitwerking en het uitzicht van de ‘brief’. De kinderen zijn fier over het resultaat en willen dat ook delen met anderen. Op die manier kunnen kinderen in de deelverzameling fungeren als kleine kunstambassadeurs in de klas en de school, maar ook in de huiskamer.”